پنج علت شایع تپش قلب

تپش قلب

تپش قلب یعنی وقتی ضربان قلب شما از تاپ تاپ به طاپ تاپ تغییر کند باید نگران شوید

پزشکان تغییرات کوتاه مدت در ضربان قلب شما را تپش قلب می‌نامند. جاستین لی، متخصص قلب و عروق، پزشک متخصص قلب و عروق می گوید: «اگر تپش قلب با علائم دیگری همراه نباشد خطرناک نیست اما اگر تپش قلب با مواردی مانند ضربان قلب بالا (110 ضربه در دقیقه یا بیشتر)، سرگیجه، درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی همراه باشد، با یک پزشک متخصص قلب و عروق صحبت کنید یا به اورژانس مراجعه کنید. در غیر این صورت، گاه به گاه می‌تواند کاملا طبیعی باشد.»

در ادامه برخی از دلایل رایجی که قلب شما ممکن است گه گاه با آهنگی متفاوت بتپد، شرح خواهیم داد.

تپش قلب چیست؟

یک تغییر کوتاه مدت در ریتم فعالیت قلب شماست. قلب ما همیشه برای حرکت خون در بدنمان پمپاژ می‌کند، اما ما معمولا آن را احساس نمی‌کنیم. بنابراین، وقتی ناگهان متوجه تپش قلب خود می‌شوید، می‌تواند شگفت انگیز باشد.

اگر تپش قلب را تجربه می‌کنید، ممکن است این احساس‌ها را داشته باشید:

  • مشت زدن قلب با سرعت زیاد و شدید
  • تند تند کوبیدن یا بال‌بال زدن قلب
  • تپش‌های مانند فلیپ فلاپ
  • تپش قلب را در گلو احساس می‌کنید
  • در حین فعالیت تپش قلب را در گردن یا قفسه سینه احساس می‌کنیدپ
  • در حالت استراحت تپش قلب را احساس می‌کنید

دکتر لی می گوید: «زمانی که این عارضه را چندین بار در روز تجربه می‌کنید، باید توسط یک ارائه‌‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک متخصص قلب معاینه شوید. اما اگر یک یا دو بار در روز همراه با ضربان قلب طبیعی چیزی مانند بال زدن را احساس می‌کنید، ممکن است چیزی در زندگی شما وجود داشته باشد که سبب تحریک شما می‌شود. بنابراین باید محرک را پیدا کنید و آن را رفع کنید.» پیدا کردن محرک به این معنی است که می‌توانید از آن اجتناب کنید و قلب در حال بال زدن خود را آرام کنید.

علائم سکته قلبی

چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟

دکتر لی خاطرنشان می‌کند: «اغلب، این عارضه غیرتهدیدکننده به دلیل افزایش سطح آدرنالین در بدن شما است. آدرنالین هورمونی است که بدن شما را در حالت «جنگ یا گریز» قرار می‌دهد. آدرنالین قلب شما را سرعت می‌بخشد تا بدن شما را در هنگام احساس خطر آماده کند.

 برخی از علل رایج تپش قلب

  1. احساسات قوی

وقتی احساسات در شما قوت پیدا می‌کند، همانند زمانی که عاشق می‌شوید می‌تواند قلب شما را به تپش بیاندازد. عاشقی تنها احساسی نیست که قلب شما را به تپش می‌اندازد، احساسات عصبی نیز می‌تواند قلب شما را وادار به تپش کند.

سایر احساسات قوی نیز می توانند باعث این عارضه شوند، از جمله:

  • خشم
  • اضطراب
  • ترس
  • عصبی بودن
  • وحشت
  • فشار

دکتر لی توضیح می‌دهد: «اغلب اوقات زمانی که احساسات شدیدی را تجربه می‌کنیم یا در مواقعی که احساس ناراحتی و اندوه می‌کنیم، قلب ما شروع به تپش می‌کند. این سیستم عصبی سمپاتیک ما است که به ما کمک می‌کند تا از خود در برابر آنچه تهدید یا خطر است، دفاع کنیم. این فعال‌سازی باعث می‌شود تا قلب برای مدت کوتاهی تپش داشته باشد یا بال بزن.

او توصیه می‌کند با انجام تمرین‌های تنفس عمیق و سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب، اعصاب فرسوده را آرام کنید و ضربان قلب خود را به مسیر درست برگردانید.

خواص چای بابونه ، چای دارچین و چای زنجبیل

  1. کافئین بیش از حد

قوه، لاته، دوبل اسپرسو و … ممکن است به شما بهتر شدن حالتان کمکی نکند. محققان می‌گویند مطالعات نشان داده که مصرف کافئین با افزایش 54 درصدی همراه است. کافئین یک محرک است. سیستم عصبی مرکزی شما را بیدار و آن را تحریک می‌کند و بدنتان را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز این حالت را دوبرابر تشدید می‌کنند. میزان کافئین برای ایجاد این عارضه به حساسیت شما به کافئین و عوامل دیگر بستگی دارد. بزرگسالان سالم نباید بیش از چهار فنجان قهوه دم کرده در روز مصرف کنند.

  1. سیگار کشیدن

نیکوتین نیز مانند کافئین محرکی است که می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش داده و باعث این عارضه شود. چه نیکوتین موجود در سیگار و چه سیگارهای الکترونیکی برای قلب و ریه‌ها خطرناک است. ترک سیگار یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌های کشنده است.

بارداری

  1. بارداری

هنگامی که باردار هستید، حجم خون شما برای حمایت از جنین در حال رشد بسیار افزایش می‌یابد؛ چیزی در حدود 50 درصد. بدن شما باید سخت کار کند تا خون را به اطراف منتقل کند، که می‌تواند منجر به ایجاد تپش در مادر شود. این عارضه در بارداری به خصوص در سه ماهه سوم اول بسیار شایع است. اگر باردار هستید و این عارضه را تجربه می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر یک بیماری قلبی یا سایر شرایط سلامتی دارید که می‌تواند به آن مرتبط باشد.

  1. آریتمی

بین تپش قلب (تغییر زودگذر در ضربان قلب شما) و آریتمی تفاوت وجود دارد. ضربان قلب بسیار سریع یا بسیار آهسته برای مدت طولانی را آریتمی می‌گویند. برخی از آریتمی‌ها می‌توانند منجر به سکته مغزی و نارسایی قلبی شوند. دکتر لی پیشنهاد می‌کند ضربان قلب خود را با احساس نبض یا با استفاده از دستگاهی مانند ساعت هوشمند که دارای نمایشگر ضربان قلب است بررسی کنید. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت معمولا بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه برای بزرگسالان است. بنابراین اگر ضربان قلب شما از این میزان نرمال کم یا بیشتر باشد یعنی قلب شما به صورت نرمال فعالیت نمی‌کند.

دکتر لی بیان می کند که اگر به طور مرتب این عارضه را تجربه می‌کنید یا بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، همیشه بهتر است این موضوع را با یک پزشک متخصص قلب و عروق در میان بگذارید. تپش قلب شما ممکن است فقط نشانه این باشد که باید مصرف کافئین‌تان را کاهش دهید یا به خود استراحت دهید. اما پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی این مشکل را پیدا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − پانزده =